lördag 14 april 2012

Mangakavalkad

Anne Freaks - Yua Kotegawa (Vol. 1-4)
En morbid liten historia om flera ungdomar som, visar det sig, har vuxit upp som barn i en religiös sekt med terroristiska tendenser.

Yuri, som har en minst sagt komplicerad relation till sin mor, möter Anne igen som tonåring och blir djupt förälskad i henne.

Han dras in i hennes värld bestående av grovt våld och mord, i kampen för att krossa sekten - the Kakusei Group.

Anne är en osannolikt obehaglig karaktär som ena stunden är flickaktig och kärleksfull, för att i andra fullkomligt hänsynslöst mörda och lemlästa. Det är spöklikt att se Yuris destruktiva kärlek till henne.

Ju längre berättelsen fortskrider, desto mer otydliga blir de moraliska gränserna. Vem har egentligen rätt; vilka är de goda? En skruvad och egen historia.


Arisa - Natsumi Ando (Vol. 1)
Arisa är en godhjärtad och populär tonårstjej, som oförklarligt nog en dag tar sitt liv. Kvar blir hennes tvillingsyster Tsubasa, som kallas för demonprinsessan på grund av sitt hetsiga temperament. För att förstå omständigheterna kring systerns död klär Tsubasa ut sig till Arisa och börjar nysta i mysteriet.

Fin stämning, spännande och lite mystisk. Skulle gärna läsa vidare!


Chrono Crusade - Daisuke Moriyama (Vol. 1-8)
Miljön är 1920-talets USA. Syster Rosette är medlem i Magdalenaorden, som kämpar mot demoner och andra övernaturliga väsen som hotar mänskligheten och planeten.

Till sin hjälp har hon Chrono, hennes mest pålitliga kumpan och dessutom en mäktig (fast god) demon. De två är sammanbundna av hemligheter i det förflutna och deras livsöden är knutna till varandra på mer än ett sätt.

Äventyrligt, charmigt och sorgligt. Jag gillar idén med ett nunnesysterskap som slåss mot demoner, förstås.

Samurai Deeper Kyo - Akimine Kamijyo (Vol. 1-2)
Kyo är en stillsam ung man som vandrar land och rike runt i 1600-talets Japan som ambulerande apotekare. Föga anar han själv att han är en dubbel natur: ibland tas han över av den vildsinte krigaren demonöga Kyo!

Humoristiskt (på gränsen till tramsigt) samurajäventyr med lite för mycket fokus på nakna flickor ...

The Devil Ororon - Mizuki Hakase (Vol. 1-4)
Ensamma Chiaki är dotter till en ängel och en människa och därför jagad av både himlen och helvetet.

När hon en dag hjälper en främmande man - Ororon - på gatan som är skadad ändras hennes liv för alltid. När han låter henne begära en belöning som tack för hjälpen, ber hon honom att stanna hos henne för evigt.

Intrigen tätnar då Ororon visar sig vara kungen över hela helvetet och ständigt måste försvara sin titel med blod och våld.

Tillåt mig att säga ... njaaa! Jag hänger inte med i den interna logiken alls. Jag förstår inte varför karaktärerna gör som de gör. Skulle kunnat ha varit en övernaturlig romans, men är i själva verket mest ... förvirrande och otrolig (på fel sätt).

xxxHolic - CLAMP (Vol. 1-2)
Watanuki, en ung man som fått klara sig själv i livet, lider av sin förmåga att se andar och spöken. Av en slump (?) möter Watanuki häxan Yuko och blir lovad att få hjälp - om han arbetar i häxans affär. Plötsligt blir han än djupare indragen i magins och det övernaturligas mystiska värld.


Rolig, skruvad och spännande. Läser gärna fler delar!

Mangautbildningen fortsätter säkerligen. Jag rapporterar vidare ...

4 kommentarer:

Amanda sa...

Jag är hemskt förtjust i Anne Freaks och The Devil Ororon. De är korta men intensiva serier! :) Samurai Deeper Kyo irriterade mig galet mycket pga hela snuskgubbekonceptet så den gav jag upp...

Fia sa...

Ja, jag gillade verkligen Anne Freaks. Är själv lite överraskade att jag inte gillade Ororon. Kändes egentligen som min stil.

Det du skriver om Samurai ... är bara så sant! Skönt att se att fler reagerade på detta.

Fyllde på inlägget nu med xxxHolic, som jag läste i veckan. Har du läst? Himla rolig. Skruvad som sjutton.

Nathalie T sa...

Roligt att läsa om vad du tyckte. Själv är jag inte heller något större fan av The Devil Ororon. XXX Holic har jag läst ett par volymer av men fastnade aldrig. Samirai Deeper Kyo gillade jag men den har hamnat på is då den är så pass lång och det finns så pass mycket annan manga som jag vill läsa. Jag har faktiskt inte läst Arisa men det är mycket möjligt att jag gör det då jag har läst och gillat flera andra av Natsumi Andos serier. Själv passas jag på att tipsa om Kimi Ni Todoke som är en finstämd historia om vänskap och kärlek i gymnasiemiljö.

Fia sa...

Det blir lite svårare att läsa långa serier, jag håller med. 10 delar tycker jag är ganska lagom.

(Som mest har jag läst Fruits Basket, som är 26 delar eller något sådant. Men den gillade jag verkligen. <3)

Kul med tips - ska se om jag kan få tag på Kimi Ni Todoke. Låter precis som min stil!